صراط

ای کـــــه مـــــــــرا خوانــده ای راه نشـــــــانم بــــــده...
شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۰۸ ب.ظ

این ولایتی که شما می گویید در کجای دین آمده است آیا می توانید دلیلی قرآنی برای اثبات ولایت فقیه بیاورید؟

امام صادق (علیه السلام) برای اثبات ولایت علما , از آیه قرآن استفاده کرده اند.
آن حضرت در روایتی که در اکثر تفاسیر معتبر روایی آمده است , می فرمایند
<< از جمله چیزهایی که سبب آن , کسی مستحق امامت می شود : پاکدامنی و پاکی از گناهان و معاصی هلاکت باری است که { آدمی} را لایق آتش دوزخ می کند ودیگر, آگاهی روشن از تمام حلالها و حرامهایی که مردم بدان نیاز دارند و سوم , علم به قرآن (شناخت خاص و عام و محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ آن و ...)>> ابی عمرو زبیری پرسید:چه دلیلی وجود دارد برای آنکه ویزگیهای رهبری و امامت , تنها در اموری است که شما فرمودید ؟
حضرت فرمودند: به دلیل این قول پروردگار که درباره کسانی است که از سوی خداوند در ایجاد حکومت اذن دارند و ایشان را اهل حکومت قرار داده است :سوره مائده آیه 44 به این معنی
(تورات را ما نازل کردیم که در آن هدایت و نور بود ,انبیاء که اسلام آوردند با آن در بین یهودیان حکم می کردند , و همچنین ربانیون که مربیان مردم بودند و علما, بر طبق آن در میان مردم حکومت می کردند)
پس دسته دوم از پیشوایان , یعنی ربانیون ,غیر انبیاء هستند  آنها کسانی هستند که مردم را با علم خود تربیت می کنند و دسته سوم یعنی احبار ,همان علماء هستند و آنها , غیر از دسته دوم یعنی ربانیونند.
منبع :
تفسیر العاشی  ج1 ص 322و 323 و البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص
306



نوشته شده توسط ✜ ح-سحر و منتظر✜
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم
صراط

آنان که مفهوم ولایت را نمی دانند در کار ما سخت درمانده اند.
شهید آوینی


"صراط" درگاهی است برای نوشتن
از مطالبات امام خامنه ای (روحی فداه)

پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

صراط

ای کـــــه مـــــــــرا خوانــده ای راه نشـــــــانم بــــــده...

امام صادق (علیه السلام) برای اثبات ولایت علما , از آیه قرآن استفاده کرده اند.
آن حضرت در روایتی که در اکثر تفاسیر معتبر روایی آمده است , می فرمایند
<< از جمله چیزهایی که سبب آن , کسی مستحق امامت می شود : پاکدامنی و پاکی از گناهان و معاصی هلاکت باری است که { آدمی} را لایق آتش دوزخ می کند ودیگر, آگاهی روشن از تمام حلالها و حرامهایی که مردم بدان نیاز دارند و سوم , علم به قرآن (شناخت خاص و عام و محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ آن و ...)>> ابی عمرو زبیری پرسید:چه دلیلی وجود دارد برای آنکه ویزگیهای رهبری و امامت , تنها در اموری است که شما فرمودید ؟
حضرت فرمودند: به دلیل این قول پروردگار که درباره کسانی است که از سوی خداوند در ایجاد حکومت اذن دارند و ایشان را اهل حکومت قرار داده است :سوره مائده آیه 44 به این معنی
(تورات را ما نازل کردیم که در آن هدایت و نور بود ,انبیاء که اسلام آوردند با آن در بین یهودیان حکم می کردند , و همچنین ربانیون که مربیان مردم بودند و علما, بر طبق آن در میان مردم حکومت می کردند)
پس دسته دوم از پیشوایان , یعنی ربانیون ,غیر انبیاء هستند  آنها کسانی هستند که مردم را با علم خود تربیت می کنند و دسته سوم یعنی احبار ,همان علماء هستند و آنها , غیر از دسته دوم یعنی ربانیونند.
منبع :
تفسیر العاشی  ج1 ص 322و 323 و البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص
306

۹۲/۰۶/۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
✜ ح-سحر و منتظر✜

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">